Prawo

drukuj
2009-08-24

Niepełnosprawni w hotelu

Niepełnosprawni w hotelu - Prawo
Hewi
Andex

Zgodnie z polskim prawem budowlanym obiekty użyteczności publicznej w Polsce, w tym hotelarskie i turystyczne muszą uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych. Niestety, taka praktyka wciąż nie jest powszechna.

 

Obecnie szacuje się, że w Europie osoby niepełnosprawne stanowią ok. 10-15 proc. ludności. Z danych PON wynika, że w Polsce odsetek ten wynosi 12 proc. Najczęstsze przyczyny niepełnosprawności to schorzenia układu krążenia, narządów ruchu oraz schorzenia neurologiczne.

 

Pod koniec czerwca br. w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się międzynarodowa konferencja architektoniczna „Architektura dla wszystkich – przyjazne przestrzenie Europy”. Jej celem było podniesienie świadomości środowisk mających wpływ na projektowanie przestrzeni publicznej w zakresie architektury przyjaznej zarówno osobom z niepełnosprawnością, jak i osobom starszym czy matkom z dziećmi.


- Dostępność dla każdego i przyjazność przestrzeni powinna być jednym z głównych kryteriów oceny projektów architektonicznych – mówił podczas konferencji Tomasz Zemła ze stołecznego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
- Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że społeczeństwo bardzo nam się starzeje – dodaje Joanna Śledzińska, sekretarz ZG PTTK ds. promocji i kontaktów zewnętrznych.


Już niebawem może się okazać, że istnieje grupa osób, która będzie szukała miejsc noclegowych na swoją kieszeń. A przecież osoba starsza to także - również ze względu na wiek - osoba z niepełnosprawnością. Stąd też potrzeba, by obiektów na kieszeń tej grupy osób było coraz więcej.

 

Szukają przyjaznych miejsc

 

- W ubiegłym roku realizowaliśmy projekt "Turystyka dla wszystkich" ze środków Unii Europejskiej - mówi Jolanta Śledzińska z PTTK. - Nasza inicjatywa dotyczyła sprawdzenia dostępności infrastruktury turystycznej, której elementem są obiekty noclegowe dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Poszukiwaliśmy miejsc, które są dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Każdy taki obiekt nasi wolontariusze wizytowali osobiście. Dane o obiektach, które spełniają te wymogi można znaleźć na naszej stronie internetowej www.turystykadlawszystkich.pl, publikujemy je również w informatorze oraz na płycie CD. Informator jest również dostępny w wersji anglojęzycznej. Oznacza to, że także turyści z zagranicy, którzy chcą odwiedzić nasz kraj mogą korzystać z zawartych w nim informacji.

 

Mimo, że projekt zakończył się przed rokiem, w tej chwili właściciele różnych obiektów, w tym hoteli, sami zgłaszają się do PTTK z prośbą o ich uwzględnienie. - Weryfikujemy te dane na bieżąco i zamieszczamy na stronie – mówi Jolanta Śledzińska. - Oczywiście nie wszędzie jesteśmy w stanie dotrzeć. Dlatego korzystając z okazji zwracam się z apelem do czytelników Horeca.pl, by zgłaszali nam obiekty spełniające wymogi pod względem przebywania w nich osób niepełnosprawnych – dodaje sekretarz PTTK.

 

Bez zbędnych barier

 

Konkurs "Hotel bez barier", organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji po raz pierwszy odbył się w 2002 r.
- Jego celem było uwrażliwienie środowiska hotelarzy na potrzeby osób niepełnosprawnych i zachęcenie do likwidowania barier architektonicznych - mówi Justyna Stańczuk-Sturgólewska ze Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji. - Z drugiej strony chcieliśmy by nasze działania zaowocowały aktywnością samych osób niepełnosprawnych. By osoby te przekonały się, że także dla nich istnieje baza noclegowa, z której mogą korzystać.
 

Plebiscyt został przyjęty przez środowisko hotelarskie z zainteresowaniem, a stowarzyszeniu udało się zorganizować trzy edycje konkursu.
- Obecnie prowadzimy rozmowy z fundacją Polish Prestige Hotels, a także zreszającymi hotele organizacjami - mówi Justyna Stańczuk-Sturgólewska. - Mamy nadzieję, że uda nam się wznowić konkurs w 2010 r., a więc na dwa lata przed rozpoczęciem mistrzostw EURO 2012. To bardzo ważne, ponieważ wśród kibiców piłkarskich znajdą się również osoby niepełnosprawne. O ile stadiony będą na ich wizytę przygotowane, to my chcielibyśmy zwrócić uwagę na bazę noclegową.

 

Nie każdy musi się znać

 

W Polsce brak dostosowania budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnością nadal nie stanowi podstawy do odmowy wydania pozwolenia na budowę.
– Miejsc, które spełniają wymogi jest tak naprawdę bardzo mało - mówi Jolanta Śledzińska. A jeżeli są, to z pewnością nie są na kieszeń osoby niepełnosprawnej. Dzieje się tak, bo nie ma odpowiednich przepisów. To, że dany hotel spełnia określone wymogi, często jest tylko i wyłącznie wyrazem dobrej woli zarządcy obiektu.

Justyna Stańczuk-Sturgólewska uważa, że hotelarz nie musi znać wszystkich rozwiązań technicznych, które ułatwiają życie niepełnosprawnym.
- To architekt na etapie projektowania hotelu powinien uwzględnić wszystkie elementy, które pozwalają na łatwe poruszanie się po nim osób z niepełnosprawnościami. A nadzór budowlany nie powinien dopuszczać do użytkowania obiektów, które nie spełniają odpowiednich norm - zaznacza.- No i rzecz jasna cały czas powinna odbywać się weryfikacja tego typu obiektów przez izby i stowarzyszenia hotelarskie.

 

- Myślę, że uświadamianie hotelarzom co i w jaki sposób należy zrobić, by dane miejsce było przyjazne osobom niepełnosprawnym, jest bardzo ważne - mówi Jolanta Śledzińska z PTTK. - I wcale nie są tu potrzebne ogromne środki finansowe. Nawet tak prozaiczna sprawa jak pokrycie stopni chropowatą farbą może bardzo pomóc osobie niedowidzącej bądź niewidomej. Równie ważne jest to, by osoby niewidome mogły wejść do danego obiektu z psem-przewodnikiem.

 

Przypomnijmy, że od 19 czerwca br. zarządcy obiektów użyteczności publicznej lub środków transportu publicznego nie mogą zakazywać osobom niepełnosprawnym wstępu wraz z psem asystującym. Dzięki temu niepełnosprawni uzyskali uprawnienie do wejścia z czworonogiem m.in. do restauracji, hoteli, szpitali, szkół, sklepów, banków, i urzędów. Wynika to z ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

 

Obecnie do osób niepełnosprawnych odnoszą się przepisy wykonawcze do ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r.. Minimalne wymagania w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych można odnaleźć w załączniku nr 8 do rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Nowe minimalne wymagania w tej sprawie określiło rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 8 sierpnia 2002 r. Określa ono, że do potrzeb osób niepełnosprawnych powinna być dostosowana co najmniej jedna jednostka mieszkalna w obiekcie. Konieczne jest także umieszczenie elementów wyposażenia obiektu, takich jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki na wysokości 90-110 cm.
Ponadto w obiekcie powinien znaleźć się co najmniej jeden ogólnodostępny telefon przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, a przynajmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nie przekraczającej 90 cm, osobom na wózkach należy także umożliwić korzystanie z usług gastronomicznych.

 

Akcesoria dla niepełnosprawnych

 

Jedną z firm specjalizujących się w produkcji wyposażenia dla osób niepełnosprawnych jest niemiecka firma Hewi. Firma już od 30 lat wyposaża łazienki w obiektach użyteczności publicznej, szpitale, domy spokojnej starości, domy opieki społecznej i centra rehabilitacyjne.
- Produkty Hewi w bezpieczny sposób wspierają i zapewniają samodzielność użytkowników, wspomagają personel pielęgniarski w jego codziennej pracy, a co najważniejsze ułatwiają efektywnie i funkcjonalnie zaprojektować powierzchnie w różnorodnych obiektach – mówi Katarzyna Zając. Hewi oferuje trzy funkcjonalne i ergonomiczne serie produktów. Pierwszym jest LifeSystem, z tworzywa sztucznego połączonego z elementami metalowymi. Kolejne to Seria 801 – tworzywo sztuczne z rdzeniem stalowym oraz Seria 805 – szczotkowana stal szlachetna.


Oprócz produktów do łazienek w ofercie Hewi znajdują się klamki i podchwyty do wszelkiego rodzaju drzwi, poręcze i oznakowania. Wszystkie produkty dostępne są w ujednoliconych kształtach i wykonane z tych samych materiałów – stali szczotkowanej lub stali szlachetnej powlekanej wysokiej jakości poliamidem. W drugim przypadku dostępnych jest 15 kolorów.

 

Kolejną firmą oferującą pełną gamę galanterii łazienkowych, także dla osób niepełnosprawnych, jest Andex.
– Nasza firma współpracuje z ponad pięciuset odbiorcami na terenie kraju, jej wyroby są również eksportowane do krajów UE oraz na Ukrainę – mówi Piotr Pawłowski. - Oferowane produkty produkowane są na bazie mosiądzu, co wpływa na ich jakość. Na serię Andex Bez Barier składają się uchwyt półokrągły (stały lub uchylny) krzesełko prysznicowe (z uchwytami lub bez), uchwyt prosty prysznicowy (także łącznikowy), łącznik kątowy oraz uchwyt prosty wannowy (także łącznikowy). Uchwyty mają budowę modułową i składają się z elementów o różnych długościach, które można dowolnie konfigurować. Ich uniwersalność sprawia, że pasują zarówno do małych jak i dużych łazienek. Wykonane z materiałów odpornych na korozję (mosiądz, stal nierdzewna), świetnie sprawdzają się w warunkach panujących w łazience.


- Siedzisko krzesełka prysznicowego, wykonane jest z PCV, dzięki czemu ograniczone jest ślizganie się i nieprzyjemne uczucie zimna – mówi Piotr Pawłowski. - Krzesełko występuje w standardowej oraz drugiej, dodatkowo wyposażonej w rączki ułatwiające korzystanie z niego. Obie wersje mają możliwość złożenia, dzięki czemu zajmują mało miejsca. W dwóch wersjach występuje również uchwyt półokrągły – stałej oraz podnoszonej. Wszystkie elementy są wytrzymałe oraz łatwe do utrzymania w czystości. Prawidłowo przymocowane do ściany nie ruszają się oraz samoistnie nie opadają.

 

Łazienka bez barier

 

Podczas projektowania łazienki dostępnej należy przede wszystkim zwrócić uwagę na zapewnienie minimalnej powierzchni manewrowej, wynoszącej dla wózka inwalidzkiego 150x150 cm.
- Przestrzeń o tych wymiarach należy wydzielić przed umywalką, toaletą i prysznicem – tłumaczy Katarzyna Zając z firmy Hewi. - Pozwala to zyskać dodatkową powierzchnię potrzebną do komunikacji. Podstawowym warunkiem, który musi spełniać projekt łazienki dla osoby niepełnosprawnej, jest uwzględnienie zasad bezpieczeństwa. Całe jej wyposażenie, takie jak ceramika, armatura czy uchwyty, musi mieć zaokrąglone, ergonomiczne kształty, aby wyeliminować ryzyko uderzenia się o któryś z kantów.

 

Umywalka w łazience osoby niepełnosprawnej powinna być zawieszona tak, aby wysokość blatu nie przekraczała 80 cm, a jej spód znajdował się powyżej kolan osoby siedzącej na wózku. Lustro przy umywalce powinno umożliwiać swobodne przeglądanie się osobom siedzącym i stojącym, czyli znaleźć się na wysokości między 85 a 200 cm. Najwygodniejsze będzie uchylne, z kątową regulacją nachylenia, łatwo dostępne także w pozycji siedzącej. Po obydwu stronach umywalki powinny znajdować się uchwyty, umożliwiające przytrzymanie się osobie niepełnosprawnej. Akcesoria należy zamontować w taki sposób, aby znajdowały się one w zasięgu ręki również w pozycji siedzącej. Wskazane są specjalnie wyprofilowane uchwyty, umożliwiające odstawienie kuli.

 

Niezbędne jest także zastosowanie uchwytów po obu stronach WC. Są one dostępne w wymiarach dostosowanych do różnych potrzeb. Poręcze przyścienne mogą być stałe, uchylne lub uchylne i składane.


- W ostatnim przypadku po złożeniu przylegają one do ściany, co ułatwia przemieszczanie się w łazience – mówi Katarzyna Zając. - Rozwiązanie to jest wskazane w małych pomieszczeniach, gdzie ważny jest każdy centymetr powierzchni. Coraz częściej spotyka się uchwyty z dodatkowymi funkcjami, takimi jak np. przycisk spłukiwania wody, przycisk do przywoływania pomocy lub uchwyt na papier toaletowy zlokalizowane z przodu, w zasięgu ręki osoby siedzącej na toalecie. Wysokość WC z deską powinna wynosić 48 cm. Sugeruje się zachowanie 95-centymetrowej odległości od ściany po obu jego stronach, a jeśli nie jest to możliwe przynajmniej po jednej z nich – wówczas odstęp od drugiej ściany musi wynosić 30 cm. Mocuje się wtedy na niej uchwyt poziomy lub w kształcie litery L.

 

Minimalna, sugerowana powierzchnia brodzika to 100x100 cm. Dobrze, jeśli całkowita przestrzeń po odsłonięciu zasłonki wynosi 150x150 cm. Osoby kąpiące się na siedząco mają do wyboru różnego rodzaju krzesełka i ławeczki prysznicowe. Mogą one być zamocowane na stałe lub uchylne. Niektóre z nich mają podłokietniki i oparcie tylne, co w znacznym stopniu zwiększa komfort kąpieli i ułatwia samodzielne korzystanie z prysznica. Dobrym rozwiązaniem są przenośne stołki, które można wykorzystywać w innych miejscach łazienki.

 

W przypadku wanny także należy zamontować uchwyty ułatwiające wstawanie, wchodzenie i wychodzenie. Jej długość zależy od potrzeb użytkownika, a wygodna szerokość to 70–80 cm. Można również zastosować krzesełka nakładane na krawędzie wanny.

 

Liczą się chęci

 

- Myślę, że brak jest obecnie działań uświadamiających, edukujących środowisko hotelarzy, jakie potrzeby mają osoby niepełnosprawne - mówi Justyna Stańczuk-Sturgólewska. - Często oni sami nie biorą pod uwagę, że taka osoba może być ich gościem. Mało tego, nie widzą z tego tytułu żadnych korzyści finansowych ani promocyjnych. A przecież jest to skuteczny sposób na przyciągnięcie nowych klientów. Co więcej, hotelarze mogą zatrudniać osoby niepełnosprawne i dostać na ten cel spore dofinansowanie. Warto się nad tym zastanowić.

- Najważniejsza jest jednak ludzka świadomość - dodaje Joanna Śledzińska. - Cóż z tego, że obiekt spełnia wyśrubowane wymogi, skoro atmosfera w nim panująca i sposób przyjęcia są tak negatywne, że dana osoba nie chce tam wracać? Osoby niepełnosprawne coraz częściej zwracają nam na to uwagę. Dlatego podkreślam, że personel do przyjmowania osób z różnymi niepełnosprawnościami należy odpowiednio przygotować. Tu chodzi po prostu o zwykłą, ludzką wyrozumiałość, życzliwość. Jeżeli ona będzie wyczuwalna, to będzie to korzystne zarówno dla jednej, jak i drugiej strony.

 

Tomasz Hrynkiewicz
Horeca.pl

 

 

Przydatne adresy:
www.niepelnosprawni.pl - informacje o turystyce osób z niepełnosprawnością oraz informacje dla pracodawców o korzyściach z zatrudnienia osób z niepełnosprawnością
www.turystykadlawszystkich.pl - informacje o stopniu dostosowania obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych
 


Komentarze do tego artykułu:
~Aga @ 2010-02-08
Wanny z drzwiami stanowią idealne rozwiązanie dla osób mających problemy z samodzielnym korzystaniem z klasycznej wanny lub kabiny natryskowej.Wygodne i odpowiednio wyprofilowane siedzenie sprawi optymalne odprężenie dla osoby korzystającej, a przeciwpoślizgowa powierzchnia dna i siedziska wanny ułatwi bezpieczne korzystanie z kąpieli. Po zamknięciu wodoszczelnych drzwi można korzystać z kąpieli .sanitplast 604183003
Skomentuj artykuł
Autor: *
E-mail:   
Treść: *
* - pola wymagane
powered by: cms edito
realizacja: ideo
Copyright © 2007-2013 EURECO Sp. z o.o.
All Rights Reserved
horeca.pl