Obsługa Gościa

drukuj
2010-04-12

Zawód: pokojowa

Zawód: pokojowa - Obsługa Gościa

Niezbędne, dyskretnie przemykające korytarzami. Choć z byciem „Pokojówką na Manhatannie” mają niewiele wspólnego, a na co dzień nie są filmowymi gwiazdami, hotelarze mówią o nich jednogłośnie: dobra pokojówka to największy skarb.



Dzień dobry i do widzenia …



Doświadczenie zawodowe na podobnym stanowisku w innym hotelu jest mile widziane. Jednak okazuje się, że pracodawcy bardziej od doświadczenia cenią kulturę osobistą kandydatki na pokojówkę.


- Od przyszłej pracownicy wymagamy przede wszystkim obycia i dobrego wychowania. Musi wiedzieć, że kiedy idzie korytarzem i spotyka naszych gości, nie jest niewidzialna, wręcz przeciwnie. Pokojówka jest wizytówką hotelu. Od niej zależy, jak goście będą postrzegać cały obiekt, dlatego „dzień dobry”, „do widzenia”, czy „życzę miłego dnia” są obowiązkowe” – mówi Katarzyna Malicka, menedżer Qubus Prestige Hotel w Katowicach.


Ważna w zawodzie jest także komunikatywność i dobra aparycja. Jak mówią pracodawcy, kandydatka na pokojówkę powinna mieć również predyspozycje do wykonywania takiego zawodu.


- Stereotypowe wyobrażenie jest takie, że praca pokojówki to miła przyjemna praca z miotełką do kurzu, jak w filmie, a to jest bardzo ciężka, fizyczna, ośmiogodzinna praca – dodaje Katarzyna Malicka.
Dobrze, jeśli pokojówka zna języki obce. Najczęściej pracodawcy wystarcza już podstawowa znajomość języka angielskiego. Hotelarze najczęściej pokojówek szukają, przedstawiając oferty pracy w Internecie. Obowiązkowo kandydatka na pokojówkę musi mieć aktualną książeczkę sanitarno – epidemiologiczną. Często hotele i pensjonaty w regionach turystycznych, zatrudniające pracowników sezonowych, oferują prócz wynagrodzenia zakwaterowanie na okres wykonywania pracy.



Gwiazdki mają znaczenie



Obserwując rynek i konkurencję, nie trudno zauważyć, że czysty pokój w jednym hotelu czystości drugiemu nie dorównuje. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta. Żeby pokojówka mogła zaspokoić potrzeby i dostosować się do wymagań pracodawcy, musi mieć odpowiedni sprzęt. Wózek, na którym układa narzędzia pracy, muszą być w dobrym stanie. Podobnie produkty, tj. proszki, płyny – powinny być profesjonalne i z najwyższej półki – absolutnie muszą być zgodne ze standardami ISO, jakie panują w danym hotelu.
To zdecydowanie ułatwi doprowadzenie pokoju do porządku.


Oprócz wyposażenia pokojówki w niezbędne do pracy materiały, w hotelach o wysokich standardach takich, jak: warszawski Mariott czy katowicki Qubus Prestige Hotel, pokojówki dostają służbowe ubranie-od butów po fartuszki.
Najczęściej są to stroje wykonywane na konkretne zamówienie hotelu. Obowiązkowo, pokojówki posiadają służbowe wejściówki i identyfikatory. W hotelach o niższych standardach nie zawsze tak jest.

- W hotelach o niższych standardach pokojówkom najczęściej nie zapewnia się żadnych strojów. Nie zwraca się też takiej uwagi na wózek pokojówki i na porządek na nim. Pościel nie jest zmieniana także każdego dnia – wyjaśnia Katarzyna Malicka z katowickiego Qubus Prestige Hotel.



Na błysk



- W pokoju nie może pozostawać kurz, łazienka musi być perfekcyjnie czysta, nie ma mowy o zaciekach na szybach prysznica czy na umywalce. Podłoga musi lśnić – opowiada pokojówka Magda.
Czas w jakim pokojowe doprowadzają pokój do ładu to około 25 minut! I to z przebraniem pościeli, posłaniem łóżka, odkurzeniem wszystkiego, uzupełnieniem gadżetów hotelowych i kosmetyków.

Doświadczona pokojówka jest w stanie podczas jednej zmiany posprzątać bez kłopotu około 17 pokoi. Początkujące pracownice najpierw dostają po kilka, a kiedy idzie im sprawniej, liczba pokoi systematycznie się zwiększa.


Praca pokojowych podzielona jest na trzy zmiany. Poranna rozpoczyna się w zależności od hotelu o 7.00 lub 8.00 i trwa osiem godzin. Zmianę nocną kończy zmiana poranna następnego dnia. W ramach obowiązków pokojowej na wieczornej zmianie w niektórych hotelach lub wyższej klasy pensjonatach jest m.in. przygotowanie łóżek do snu, przewietrzenie pokoi, czy posprzątanie sal po kolacjach.


Najwięcej pokojówek pracuje jednak na zmianie porannej. Pokojowe te nie tylko przygotowują pomieszczenia na przyjazd nowych gości, muszą też zadbać o uprzątnięcie powierzchni ogólnie dostępnych, które mają być ponownie wykorzystywane. Liczba pracowników na danej zmianie nie jest stała, zależy m.in. od ilości gości w hotelu.



Pokojowe są odpowiedzialne za czystość w pokojach gościnnych, korytarzach, łazienkach ogólnodostępnych i salach konferencyjnych. Ponieważ nie mogą one wykonywać swych obowiązków podczas pobytu gości w pokoju, a muszą przecież jak najszybciej uporać się z wieloma pomieszczeniami, powinno się szczególnie zadbać o odpowiednio skonstruowany grafik. Dzięki niemu pokojowe będą mogły się podzielić między sobą pracą, a my będziemy mogli na bieżąco monitorować efekty ich pracy.



Dla pokojowych organizowane są szkolenia zawodowe. Przede wszystkim są to szkolenia z tzw. standardu hotelu. Nowych pracowników uczy się sposobu ścielenia łóżek, układania pościeli, zawartości i sposobu ułożenia wyposażenia hotelowej szafy. Pracownikowi bez doświadczenia potrzeba około miesiąca na wdrożenie się do pracy. Najczęściej przygotowują ich koledzy z większym doświadczeniem w zawodzie albo przełożeni.


Pokojówki w Polsce zarabiają najczęściej najniższą krajową. Mimo to chętnych nie brakuje. Najczęściej zatrudniają się studentki, które chcą zarobić na opłaty związane z zaocznymi studiami. Są jednak regiony, gdzie o personel hotelowy szczególnie trudno. Przykładem takim może być część województwa dolnośląskiego. Właściciele pensjonatów z okolic Kotliny Kłodzkiej często narzekają na niewielkie zainteresowanie zawodem pokojowej w tej okolicy – wielu potencjalnych pracowników woli wyjechać do pracy do Niemiec.



Za naszą zachodnią granicą standardy pracy i wymagania wobec pokojowych są podobne. Pokojowa musi mieć przede wszystkim predyspozycje do zawodu.
W hotelach o wysokich standardach pokoje muszą błyszczeć, być nieskazitelnie czyste.


- Czasem zdarza się, że dekorujemy pokój bukietem kwiatów, a pościel układamy w jakiś wzór – opowiada Marta, Polka pracująca w niemieckiej sieci hoteli w Monchengladbach.
Tu też pracuje się na zmiany. Pierwsza zmiana pracę w hotelu zaczyna już około godziny 4 nad ranem. Za każdym razem pokojowa otrzymuje kartę z przydziałem pokoi do posprzątania. W Niemczech hotelarze częściej niż w Polce mają problem z zatrudnieniem pokojowych.
- Jednego dnia do hotelu, w którym pracuję w Monchengladbach zgłosiło się aż 70 chętnych kobiet do pracy na stanowisku pokojówki. Ostatecznie pracy nie przyjęła żadna z kobiet, kiedy zobaczyły, jakie są wymagania a jakie w stosunku do nich zarobki. Wyższe od wypłaty dla pokojówki w Niemczech jest tzw. socjalne. Dlatego zazwyczaj w niemieckich hotelach pracują kobiety zza granicy, głównie z Polski – puentuje Marta.



Katarzyna Kopeć

 


Komentarze do tego artykułu:
~evy @ 2012-01-12
pierwszy dzien w pracy dzis mialam cholernie ciezka praca bola mnie kosci nie mam sil ...nie polecam tej pracy
Skomentuj artykuł
Autor: *
E-mail:   
Treść: *
* - pola wymagane
powered by: cms edito
realizacja: ideo
Copyright © 2007-2013 EURECO Sp. z o.o.
All Rights Reserved
horeca.pl